aforyzm (< gr. aphorismós = definicja) -- wyraziste
sformułowanie, najczęściej zamknięte w jednym zdaniu, odsłaniające
ogólną prawdę moralną, psychologiczną czy filozoficzną, wyrafinowane
stylistycznie i błyskotliwie trafne; np. "Najniebezpieczniejsze kłamstwa
to prawdy nieco zniekształcone" -- G. Ch. Lichtenberg, "Nikt nie jest tak głupi,
żeby od czasu do czasu takiego nie udawać" -- S. J. Lec. Opiera się zwykle
na znaczeniowym mechanizmie paradoksu i antytezy; bywa
przewrotnym nawiązaniem do prawd obiegowych i zdroworozsądkowych formuł.
Mistrzami tego gatunku byli moraliści francuscy XVII i XVIII w.
(La Rochefoucauld, B. Pascal, J, de la Bruyere, N. S. R. Chamfort),
pisarze i filozofowie niemieccy XVIII i XIX w. (G. Ch. Lichtenberg,
J. W. Goethe, A. Schopenhauer, F. Nietzsche), w literaturze polskiej
m. in. K. Irzykowski, S. J. Lec (Myśli nieuczesane).
akataleksa zob. kataleksa.
akcent (< łac. accentus = nacisk, akcent) -- uwydatnienie
określonej sylaby w obrębie wyrazu lub zespołu wyrazów przez podniesienie
wysokości jej tonu (akcent melodyczny, akcent toniczny),
przedłużenie jej trwania lub -- jak w języku polskim -- przez mocniejsze
i dobitniejsze jej wymówienie (akcent dynamiczny, przycisk).
Zależnie od umiejscowienia akcentowanej sylaby rozróżnia się: akcent inicjalny
padający na sylabę początkową, akcent oksytoniczny
-- na sylabę końcową, akcent paroksytoniczny -- na
sylabę przedostatnią, akcent proparoksytoniczny
-- na sylabę trzecią od końca. W języku polskim regułą jest stały akcent
paroksytoniczny, wzmacniający przedostatnią sylabę
wyrazu i pozostający na tej samej pozycji niezależnie od zmian formy gramatycznej
wyrazu, np. woda, wodami.
Akcent proparoksytoniczny spotyka się w niektórych
wyrazach pochodzenia obcego, np. muzyka, opera,
w pewnych formach czasownikowych, np. malowaliśmy,
byliby, oraz w połączeniach spójnika z końcówkami osobowymi, np.
ażebyście, gdybyśmy.
Akcent oksytoniczny ogranicza się do wyrazów
jednozgłoskowych, np. drań, szef, wóz.
W wyrazach dłuższych niż trzysylabowe poza akcentem głównym pojawia się
słabszy od niego akcent poboczny, zwykle na sylabie początkowej.
Por. aton.
akcent meliczny -- akcent wynikający z muzycznego
podkładu tekstu, np. w pieśniach, zharmonizowany lub nie z akcentem językowym.
akcent metryczny -- akcent językowy ustabilizowany w tekście wierszowym
według norm narzuconych przez wzorzec metryczny (rytmiczny).
akcent zdaniowy -- akcent szczególnie uwydatniający jeden z wyrazów
w zdaniu ze względu na zaangażowanie uczuciowe mówiącego (akcent
emocjonalny, akcent emfatyczny) lub jego sposób rozumowania
(akcent logiczny). Sens zdania zmienia się zależnie od tego,
który wyraz zostanie w nim mocniej zaakcentowany. Np. Jerzy obraził
Grzegorza (właśnie on); Jerzy obraził Grzegorza (właśnie to
zrobił); Jerzy obraził Grzegorza (właśnie jego).
amfibrach (< gr. amphibrachys = z obu stron krótki) -- wierszowa
stopa złożona z trzech sylab: nieakcentowanej, akcentowanej i
nieakcentowanej
().
Np. czterostopowy wiersz amfibrachiczny z kataleksą w
drugim wersie:
Już lustra dźwięk walca powoli obraca
I świecznik kołując odpływa w głąb sal.
[Cz. Miłosz Walc]
Por. diereza.
anapest (< gr. anapaistos = wybijany w odwrotnym kierunku,
odwrócony daktyl) -- wierszowa stopa
złożona z trzech sylab: dwóch nieakcentowanych i akcentowanej
().
Np. trzystopowy wiersz anapestyczny z hiperkataleksą:
()
W rzece pierze Jagusia pieluszki,
Zimna woda oblewa jej nóżki,
A po liczku łzy cieką, ej! cieką...
[J. Kasprowicz Z chałupy]
Por. cezura.
anapest dwudyszny -- modyfikacja anapestu, polegająca
na zastąpieniu każdej sylaby nieakcentowanej dwoma sylabami nieakcentowanymi
lub ze słabym akcentem pobocznym. Zabieg ten pozwala
imitować wypowiedzi osób mówiących bardzo szybko. Anapest dwudyszny
został odkryty przy okazji konkursu prezydenckiego, ogłoszonego w witrynie
Polskiej Strony Limerykowej.
aton (< gr. atonos = nie napięty, słąby) -- wyraz nieakcentowany,
najczęściej jednosylabowy i niesamodzielny znaczeniowo (np. przyimek, spójnik,
zaimek, partykuła), tworzący zestrój akcentowy dopiero w połączeniu z wyrazem
pełnoakcentowym. Jeśli poprzedza ten wyraz, nazywa się proklityką
(np. za lasem), jeśli następuje po nim -- enklityką
(np. powiedział mu).
cezura (< łac. caesura = odcięcie) -- w wierszu sylabotonicznym
przedział międzywyrazowy przecinający stopę; występuje
w wierszach, gdzie układy stopowe nie pokrywają się z wyrazowymi, a więc
najczęściej w jambie, daktylu i
anapeście, które -- w przeciwieństwie do
trocheja, amfibracha i
peonu III -- nie mają naturalnego dla polszczyzny
akcentu paroksytonicznego. Oto cezury (zaznaczone *)
w czterostopowym jambie z hiperkataleksą:
()
z atomów* punktów* włosów* komet
buduję* trudną* nieskończoność
[Z. Herbert Drży i faluje]
Por. diereza.
daktyl (< gr. daktylos = palec) -- wierszowa stopa
złożona z trzech sylab: akcentowanej i dwóch nieakcentowanych
().
Np. czterostopowy wiersz daktyliczny z kataleksą w
średniówce i w klauzuli:
Ręce skrzyżuję. głowę pochylę,
w dawność popłyną myśli i chwile.
jesień wichurą w szyby zapłacze,
dawne stracone znowu zobaczy.
[W. Broniewski Chwile]
Por. cezura.
diereza (< gr. dirairesis = podział) -- w wierszu sylabotonicznym
zharmonizowanie działu między stopami z końcem wyrazu; wytwarza
wyraziste i monotonne członowanie rytmiczne, szczególnie łatwe do osiągnięcia w
trocheju, amfibrachu i
peonie III, które mają akcent na
przedostatniej sylabie. Np. regularny układ dierez w trzystopowym amfibrachu:
Wesoło żeglujmy, wesoło,
Po życia burzliwym potoku,
Jak orły w gradowym obłoku,
Choć wichry, pioruny wokoło,
Wesoło żeglujmy, wesoło!
[E. Wasilewski Pieśń żeglarzów]
Por. cezura.
hiperkataleksa (< gr. hyper = nad + kataleksis = ostatnia
zgłoska, zakończenie) -- w wierszu sylabotonicznym rozszerzenie ostatniej
stopy w klauzuli wersu lub przed
średniówką o dodatkową sylabę nieakcentowaną; spotykane tylko w stopach zakończonych
sylabą akcentowaną: w jambie
()
i anapeście
().
Uważane za modulację rytmu, nie za jego zakłócenie. Przykład czterostopowego,
hiperkatalektycznego jambu:
()
Cmentarne brzozy niby pianki
Skrywają czarny ażur wioski,
Mogiłki leżą jak przesłanki,
Z których już wyciągnięto wnioski.
[J. Iwaszkiewicz Lato 1932]
Por. kataleksa.
jamb (< gr. iambos) -- wierszowa stopa
złożona z dwóch sylab: nieakcentowanej i akcentowanej
().
Np. czterostopowy wiersz jambiczny z hiperkataleksą
w dwóch pierwszych wersach:
()
I znowu tupot nóg sołdackich,
i grzmiących ,sotni gwizd kozackich,
gwiaździsty nad Europą but,
i mrowi się ludami wschód.
[W. Sebyła inc. I znowu tupot...]
Por. cezura.
kataleksa (< gr. kataleksis = ostatnia zgłoska, zakończenie) -- w
wierszu sylabotonicznym skrócenie ostatniej stopy w
klauzuli wersu lub przed średniówką o jedną lub dwie sylaby
nieakcentowane. Ten ostatni przypadek nazywa się kataleksą podwójną lub dużą.
Kataleksę uważa się za modulację rytmu, nie za jego zakłócenie. Podlegać jej mogą
wyłącznie stopy zakończone sylabami nieakcentowanymi, a więc
trochej, amfibrach,
peon III i daktyl (w tym ostatnim
możliwa jest kataleksa podwójna). Umieszczenie w klauzuli pełnej stopy zwie się
akataleksą. Przykład trójstopowego trocheja akatalektycznego przeplecionego z
katalektycznym:
Złoty róg miesiąca
sieje poblask mdły --
lasów wiatr nie trąca,
jakby do snu szły.
[T. Miciński inc. Fioletowe góry...]
Por. hiperkataleksa.
klauzula (< łac. clausula = zamknięcie) -- końcowy odcinek wersu
o stałej budowie określanej przez reguły danego systemu wersyfikacyjnego,
sygnalizujący granicę wersu jako powtarzalnej wierszowej jednostki. Wyznacznikami
klauzuli, występującymi łącznie lub rozdzielnie, bywają: 1) układ akcentowy --
w zależności od niego rozróżnia sie klauzulę żeńską z akcentem
paroksytonicznym, klauzulę męską z akcentem
oksytonicznym i klauzulę daktyliczną z akcentem
proparoksytonicznym; 2) rymy; 3) dział składniowo-intonacyjny; 4) układ graficzny
tekstu. Inna nazwa: spadek rytmiczny.
limeryk (< ang. limerick, od angielskiej nazwy miasta Luimneach
w Irlandii) -- gatunek poezji humorystycznej, wywodzący się z angielskiego folkloru:
zabawny utwór epigramatyczny, w którym treści groteskowe i
pure nonsense rodzą się z dziwacznych rymów, gry słów,
kalamburu czy paronomazji; złożony z 5 wersów o porządku
rymów aabba. Autorem najbardziej popularnych limeryków w poezji
angielskiej był E. Lear; w poezji polskiej -- J. Tuwim, np.:
Jest pewien facet w Egipcie,
Sucha mumia, trzymana w krypcie,
A nad kryptą jest skrypt:
"Kto by chciał parę szczypt.
Może wziąć. Tylko mnie nie wysypcie."
metrum (łac. < gr. metron = miara) -- 1. w metryce
antycznej powtarzająca się w wersie jednostka rytmiczna złożona najczęściej
z dwóch jednakowych stóp krótszych lub jednej dłuższej. Zależnie od liczby
powtórzeń danego m. w obrębie wersu rozróżnia się: monometr (1 metrum),
dymetr (2 metra), trymetr (3 metra), tetrametr (4 metra),
pentametr (5 metrów), heksametr (6 metrów), heptametr
(7 metrów) i oktametr (8 metrów);
2. to samo co wzorzec rytmiczny ustalony przez reguły danego systemu
wersyfikacyjnego. Termin metrum stosowany jest zwłaszcza w odniesieniu do wiersza
sylabotonicznego. Inna nazwa: metr.
nonsens (< łac. non = nie + sensus = myśl) --
zdanie lub wypowiedź, które traktujemy jako niedorzeczne: bądź dlatego,
że są bezładne znaczeniowo lub składniowo, bądź dlatego, że są wewnętrznie
sprzeczne, bądź dlatego, że stwierdzają istnienie czegoś, co realnie istnieć
nie może. Np. spiętrzenie prymitywnych nonsensów znane z folkloru uczniowskiego:
"w cieniu na słońcu, pod lipowym dębem, stojąc siedziała młoda staruszka...".
Na nonsensie opiera się często dowcip językowy, paradoks, poetycka metafora,
a także fantastyka literacka i ludowa (adynata). Odgrywał ważną rolę w
estetyce m. in. dadaizmu, surrealizmu i teatru absurdu.
Por. pure nonsense.
oksyton (< gr. oksytonos = przenikliwy, o wysokim dźwięku)
-- wyraz lub zestrój akcentowy z akcentem na ostatniej sylabie (np. blask,
ten blask).
Por. aton, paroksyton,
proparoksyton, rym męski.
pantorym (< gr. pantos = w każdym wypadku, całkowicie
+ rhythmos = rytm, rym) -- utwór wierszowy lub jego fragment, w
którym wszystkie lub niemal wszystkie wyrazy rymują się z innymi. Np.:
Szedł śnieg. Brał mróz.
Biegł zbieg. W mróz wrósł.
Z ust krew -- as kier.
Znad drzew mgła skier.
[B. Jasieński Słowo o Jakubie Szeli]
paroksyton (< gr. paroksytonos) -- wyraz lub zestrój akcentowy z
akcentem na przedostatniej sylabie
(np. równina, przed laty, głos jej).
Por. aton, oksyton,
proparoksyton, rym żeński.
paronomazja (< gr. paronomasia) -- zestawienie podobnie brzmiących
słów dla znaczeniowego ich porównania, zbliżenia, skontrastowania: służy zarówno
efektom humorystycznym, jak poważnym. filozofowie i poeci romantyczni (np. A.
Cieszkowski, C. Norwid) traktowali ją jako rodzaj językowej analizy zdolnej ujawnić
głębokie i ukryte zależności między zjawiskami świata. Często pojawia się w poezji
współczesnej, zwłaszcza w poezji lingwistycznej. Np.:
Buraka burota
[. . . . . . . .]
ach! i flet zaczarowany
w kartofle -- flet
[M. Białoszewski Podłogo błogosław!]
tkliwość dotkliwa jak pożegnanie
[R. Krynicki Do...]
peon III, peon trzeci (< gr. paian = pean, peon) --
czterosylabowa stopa, złożona z dwóch sylab nieakcentowanych, jednej akcentowanej
i jednej nieakcentowanej
().
Nazywana też podwójnym trochejem, gdyż na jej pierwszą
sylabę pada zwykle akcent poboczny. Tok peoniczny różni się
wyraźnie od trocheicznego tylko wówczas, gdy granice stóp podkreślane są przez
granice zestrojów akcentowych. Przykład dwustopowego wiersza peonicznego:
Jak fontanna tak wstawała,
Z tymi swymi warkoczami,
Z tymi swymi półsłówkami,
Co kropliła, odkraplała,
Co dzwoniła, co szeptała...
[C. Norwid Trylog]
pointa (< franc. pointe = szpic, ostrze) -- wyraziste zamknięcie
wypowiedzi, m. in. literackiej, jakimś niespodziewanym efektem znaczeniowym i
stylistycznym: trafnym konceptem, odwróceniem oczekiwanego zakończenia, paradoksem,
zaskakującym dowcipem, nagłym zwrotem w rozumowaniu lub w biegu zdarzeń. Pointa w
każdym wypadku stanowi kulminację semantycznego narastania wypowiedzi, ostro
kontrastując z jej dotychczasowym przebiegiem.
proparoksyton (< gr. proparoksytonos) -- wyraz lub zestrój akcentowy
z akcentem na sylabie trzeciej od końca (np. gimnastyka,
byliśmy, bolało mnie).
Por. aton, oksyton, paroksyton.
pure nonsense (ang. = czysty nonsens) -- skrajna niedorzeczność, wypowiedź
zaskakująco nielogiczna, godząca w poczucie zdrowego rozsądku, bezinteresownie
absurdalna; odmiana dowcipu chętnie wykorzystywana przez humorystów (np. W oparach
absurdu J. Tuwima i A. Słonimskiego, Postępowiec S. Mrożka); ważną rolę
odegrała w estetyce surrealizmu.
Por. nonsens.
rym (prawdopodobnie < gr. rhythmos = rytm) -- powtórzenie jednakowych
lub podobnych układów głoskowych w zakończeniach wyrazów zajmujących ustaloną pozycję
w obrębie wersu (w wierszu) lub zdania (w prozie rymowanej). Antyczny wiersz
iloczasowy był nierymowany, natomiast rym pojawiał się w prozie w zakończeniach
członów okresu retorycznego. Jako zasada wersyfikacyjna rym ustalił się w łacińskiej
poezji średniowiecznej. Jego rola była tak znaczna, że mimo istnienia wierszy białych
słowo "rym" przez wiele wieków znaczyło tyle, co "wiersz". Wiersz polski był od
początku rymowany. Rym średniowieczny różnił się od nowożytnego, który rozpoczyna
swoją historię od poezji J. Kochanowskiego.
rymów funkcje -- sprowadzają się do trzech najważniejszych: funkcji
wierszotwórczej polegającej na zaznaczaniu granic wersów i komponowaniu strof;
funkcji instrumentacyjnej wynikającej z formowania brzmieniowej tkanki tekstu;
funkcji semantycznej związanej z wartością znaczeniową rymujących się układów
wyrazowych i ich wpływem na charakter całego tekstu. Zależnie od semantycznego
nacechowania zrymowanych wyrazów rozróżnia się: 1) rymy gramatyczne utworzone
z wyrazów, których współbrzmienie wynika z identyczności końcówek gramatycznych, co
na ogól wiąże się z pewnym ujednoliceniem składniowym. Np.:
Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął.
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, glos zniknął.
[A. Mickiewicz Nad wodą wielką i czystą]
2) rymy niegramatyczne utworzone z wyrazów różniących się kategorią i formą
gramatyczną; są na ogół mniej przewidywalne i pozwalają na większą rozmaitość toku
składniowego. Np.:
Jak Jakub z Aniołem, tak ja z tym wspomnieniem
mocuję się, lecz nadaremnie.
bo ono silniejsze ode mnie
i słodkie nieskończenie...
[M. Pawlikowska-Jasnorzewska Anioł i Jakub]
3) rymy banalne, inaczej oklepane, utworzone z wyrazów często zestawianych i
ciągnących za sobą łańcuch wyeksploatowanych skojarzeń poetyckich. Np. blizna --
ojczyzna, wiosna -- radosna, sny -- bzy -- łzy, dal -- żal.
Najłatwiejsze z nich, charakterystyczne zwłaszcza dla domorosłej poezji, noszą nazwę
rymów częstochowskich; 4) rymy rzadkie,
inaczej wyszukane, mają zwracać uwagę niezwykłym doborem słownictwa;
najwyrazistsze wśród nich to rymy egzotyczne,
wprowadzające słowa obce, szczególnie nacechowane stylistycznie i trudne do
zrymowania. Np.:
Tak młodość wszystko stroi w lśniące farby,
Nigdy się małych nie spodziewa lichot.
O gdyby nie to! to nigdy Ikar by
Nie latał - nigdy by nie żył Don Kichot.
[J. Słowacki Beniowski, pieśń III]
5) rymy homonimiczne oparte na homonimach, wprowadzające rodzaj gry słów;
łącząc wyrazy o identycznej postaci uwydatniają odmienność ich znaczeń. Np.:
Zielona woda oczy zjadła,
Zielona woda duszę wyje.
Smoczyca na kolumnie siadła
I że zabito smoka - wyje!
[J. Iwaszkiewicz inc. Idzie Salome...]
Stanowią one wyrafinowany sposób rymowania w przeciwieństwie do rymów
tautologicznych, które polegają na powtórzeniu jednakowych wyrazów i nie są
uważane za pełnoprawną formę rymową.
rymów postać -- zależy od: związku z akcentem,
przestrzeni współbrzmień głoskowych, stopnia ich dokładności i stosunku do
granicy wyrazu. Związek z akcentem polega przede wszystkim
na łączeniu w układy rymowe tylko jednakowo akcentowanych składników.
Rymy różnoakcentowe występowały w wierszu średniowiecznym, np.
dał -- nie zapomniał; obecnie są zupełną rzadkością. Rymy oparte na akcencie
paroksytonicznym noszą nazwę rymów żeńskich,
np. niedziela -- karuzela; utrwalone w wierszu sylabicznym, są w polszczyźnie
najpowszechniejsze i najbardziej naturalne. Rymy oparte na akcencie oksytonicznym
noszą nazwę rymów męskich, np. stój -- zbój;
wprowadzone zostały w wierszu sylabotonicznym. Sporadycznie występujące rymy oparte
na akcencie proparoksytonicznym noszą nazwę rymów daktylicznych, np.
chodziłbyś -- rodziłbyś. Od miejsca ostatniej akcentowanej samogłoski liczy
się normalna przestrzeń rymowej współdźwięczności; dla rymów żeńskich stanowi ona
półtorej sylaby, np. obr-ady -- ukł-ady, dla męskich niepełną sylabę, np.
pł-ot -- k-ot. W obrębie przestrzeni rymowej może się znaleźć więcej lub mniej
spółgłosek - powstają wtedy rymy bogate, np. męcz-eństwa -- przekl-eństwa,
d-eszcz -- wi-eszcz, lub rymy ubogie, np. t-o -- dn-o.
Rozszerzenie przestrzeni współdźwięczności rodzi rymy
głębokie, np. k-amieniem -- r-amieniem. Z całkowicie jednakowych
współdźwięczności powstają rymy dokładne, inaczej
pełne; ze współdźwięczności mniej lub bardziej
podobnych -- rymy niedokładne, inaczej przybliżone. Wśród wielkiej
rozmaitości tych ostatnich wyróżnia się asonanse -- oparte na jednakowych
samogłoskach, np. woda -- droga, i konsonanse -- oparte na jednakowych
spółgłoskach, np. kładą -- kłody. Współbrzmienia rymowe na ogół zamykają się
w obrębie wyrazu, czasem jednak wychodzą poza jego granice, układając się w wymyślne
nieraz rymy składane, np. bab ryk -- fabryk, skwar ściął -- garścią (B. Jasieński).
rymów układ -- zależy od umiejscowienia, liczby i sposobu powiązania rymowych
składników. Regułą są rymy końcowe umiejscowione w klauzulach
wersowych, obok nich występować mogą rymy wewnętrzne, najczęściej w średniówce,
zupełnie wyjątkowo zdarzają się rymy inicjalne na początku wersów. Rymy
powtarzające się w stałym porządku i w określonych miejscach tekstu są rymami
regularnymi; w przeciwieństwie do rymów nieregularnych podlegają one z
góry ustalonemu wzorcowi układu. Najczęściej są to: 1) rymy parzyste, inaczej
dystychiczne, złożone z dwóch składników spinających dwa sąsiednie wersy
według wzorca: aa bb cc...; 2) rymy przeplatane, inaczej krzyżowe,
złożone z dwóch lub więcej składników łączących co drugi wers utworu według wzorca:
abab...; 3) rymy okalające, złożone z dwóch składników łączących
początkowy i końcowy wers tekstu -- odległość między nimi bywa rozmaita, najczęściej
jednak układ okalający tworzy czterowiersz według wzorca: abba. Rzadkim
układem rymowym jest monorym powtarzający jeden rym we wszystkich wersach
utworu. Regularne układy rymowe są najważniejszym sposobem komponowania strofy.
Por. pantorym.
rytm (< gr. rhythmos) -- uchwytna w przebiegu tekstu powtarzalność
podobnie ukształtowanych, zwłaszcza prozodyjnie, odcinków mowy, które pełnią rolę
równoważnych wobec siebie jednostek rytmicznych. W zależności od zasad ich budowy i
regularności następstwa rozróżnia się rytm prozy i rytm wiersza, w obrębie wiersza
zaś poszczególne systemy wersyfikacyjne. Wszystkie rodzaje wiersza regularnego oraz
wiersz nieregularny opierają się na uporządkowaniu rytmicznym, jedynie wiersz wolny
je likwiduje, zaciera lub wprowadza tylko epizodycznie. Ustalone według założonego
wzorca rytmicznego uporządkowanie tekstu pozwala przewidywać jego dalszy przebieg.
Zmiana lub chwilowe załamanie rytmu (np. hipermetria, lipometria, przesunięcie
akcentu) zakłócając tę przewidywalność mogą celowo stwarzać
tzw. efekt zawiedzionego oczekiwania, który -- burząc inercyjne poddawanie
się rytmowi -- kieruje uwagę ku znaczeniu tekstu. Zjawisko rytmu występuje również
poza sferą ukształtowań językowych we wszystkich przypadkach wyraźnej
powtarzalności podobnych elementów, zachodzącej bądź w następstwie czasowym (rytm
czasowy), bądź w układzie przestrzennym (rytm przestrzenny).
spondej -- wierszowa
stopa złożona z dwóch sylab akcentowanych
().
Np. Kto wie? Kto wie? ()
stopa -- najmniejsza rytmiczna cząstka wersu złożona z paru sylab długich i
krótkich w metryce antycznej albo z sylaby akcentowanej i jednej, dwóch, trzech
sylab nieakcentowanych w wierszu sylabotonicznym. Podział na stopy wynika wyłącznie
z regularnego następstwa w obrębie wersu stałych układów sylab zróżnicowanych pod
względem iloczasu lub akcentu, nie zależy natomiast od granic wyrazów
(cezura, diereza), zestrojów akcentowych
czy działów składniowych. Cała terminologia stopowa wywodzi się z iloczasowego
wiersza antycznego, który wytworzył ok. 30 odmian stóp; wiersz sylabotoniczny
przyswoił z nich sześć: trochej ,
jamb ,
daktyl ,
amfibrach ,
anapest ,
peon III .
Zależnie od liczby stóp wypełniających wers lub człon wersowy rozróżnia się:
monopodię -- jednostopowiec, dypodię -- dwustopowicc, trypodię
-- trzystopowiec, tetrapodię -- czterostopowiec, pentapodię --
pięciostopowiec, heksapodię -- sześciostopowiec.
Por. hiperkataleksa,
kataleksa.
transakcentacja (< łac. trans = po, poza + accentus --
akcent) -- niezgodne z normą języka przesunięcie akcentu wyrazowego z jednej
sylaby na inną pod wpływem muzyki (transakcentacja meliczna) lub
wzorca rytmicznego realizowanego w wierszu,
zwłaszcza w wierszu sylabotonicznym (transakcentacja metryczna).
trawestacja (< wł. travestire = przebierać się, maskować) --
odmiana parodii: ośmieszająca przeróbka utworu poważnego, która zachowując
jego zasadnicze właściwości tematyczno-kompozycyjne, zamienia zarazem
jego wysoki czy podniosły styl na styl ostentacyjnie niski, wulgarny, jaskrawo
skłócony z treściami pierwowzoru. Znane są trawestacje klasycznych dzieł
epiki wierszowanej, zwłaszcza Eneidy Wergiliusza (najsłynniejsza --
P. Scarrona z połowy XVII w.). Formę tę wykorzystuje często satyra;
ma szerokie zastosowanie w folklorze uczniowskim (liczne trawestacje
obowiązkowych lektur szkolnych).
trochej (< gr. trochaios = biegnący) -- wierszowa
stopa złożona z dwóch sylab: akcentowanej i nieakcentowanej
().
Najpopularniejszym formatem wierszy trocheicznych jest czterostopowiec. Np.:
Pod latyńskich żagli cieniem
Myśli moja, płyń z aniołem,
Płyń, jak kiedyś ja płynąłem:
Za wspomnieniem - płyń wspomnieniem.
[C. Norwid Italiam! Italiam!]
Inna nazwa: chorej. Por. diereza.
wzorzec rytmiczny -- stały schemat układu wybranych elementów językowych
(konstant wersyfikacyjnych) powtarzających się regularnie w wersach lub strofach;
wyznacza porządek rytmiczny wiersza zależnie od reguł poszczególnych systemów
wersyfikacyjnych. Bywa utożsamiany z metrum. Inne nazwy:
schemat metryczny, schemat rytmiczny, wzorzec metryczny, wzorzec wierszowy.